• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Kanak- kanak..

    Monday, March 5, 2012


    Assalamualaikum, sudah lama agaknya tidak menulis entri yg berilmiah sedikit..klu sebelum ni penuh dngan cerita karut marut je..:D

    hmm, kali ni..nak kongsi satu pengalaman..ketika habis kelas..
    tiba2 dtg budak2 nak salam dngan saya..lantas terdetik di hati saya..
    kenapa..budak yang tidak punya dosa dtg bersalaman dan cium tangan saya..
    sedangkan mereka tidak punya apa2 dosa...
    sedangkan saya ni..hamba penuh yang berdosa..
    hmmm....mungkin secara x langsung benda ni terfikir...
    tapi ia amat memberi makna pada saya...

    sejujurnya sy jenis yg x pndai mengungkapkn perasaan syg pada kanak-kanak..sy sayang dan suka pada mereka..tp sy tidak tahu utk mengekspresikannya..
    sedangkan nabi muhammad s.a.w adalah satu ikutan yang baik di dalam segala- galanya..

    "Rasulullah saw mencium Al-Hasan ibn `Ali manakala Al-Aqra` ibn Habis At-Tamim sedang duduk bersama-samanya. Al-Aqra `berkata," Saya mempunyai sepuluh orang anak dan tidak pernah mencium salah seorang daripada mereka. "Nabi Muhammad saw melihat kepadanya dan berkata," Sesiapa yang tidak belas kasihan kepada orang lain tidak akan kasihani oleh Allah SWT. "(Al-Bukhari)..."

    di dalam hadis ini..nabi mengeksperesikan rasa sayang dan suka nya pada kanak- kanak..

    nampaknya masih banyak lagi yg sy masih perlu belajar ttg kanak2 .....:(

    0 comments:

    Post a Comment